Lisää ymmärrystä lukemiseen
Mieleeni on jäänyt voimakkaana kokemus toisluokkalaisesta yleisopetuksen oppilaasta, jolle lukeminen oli todella haastavaa. Hän oli sinnikkäästi harjoitellut kirjainten nimiä, äänteiden yhdistämistä ja sanojen muodostamista. Hän luki hitaasti lauseita ääneen, muttei ymmärtänyt sanaakaan lukemastaan. Luettuaan lauseen "Pallo putosi pojan kädestä ja vieri vinhaa vauhtia veteen", ei edes satukirjan tarinaa tukeva kuvitus auttanut hahmottamaan tapahtunutta. Lukeminen teknisenä suorituksena vei häneltä kaiken huomion. Kun sitten poimimme lauseesta sanat poika, pallo, vieri ja vesi, yhdisti hän nopeasti asiat toisiinsa kuvaa apuna käyttäen.
Lukutaito
Lukeminen
prosessina on monitasoinen tapahtumasarja, jota harvoin luokan kanssa
työskennellessä tulee ajatelleeksi. Laadukkaan varhaiskasvatuksen ja
esiopetuksen ansiosta yhä suurempi osa lapsista osaa jo lukea kouluun
tullessaan tai on vähintäänkin kiinnostunut lukemaan oppimisesta.
Lukutaitoa tarvitaan oppimisen välineenä.
Hyväkään tekninen lukutaito ei kuitenkaan yksin riitä hyödyn saamiseksi tästä
uudesta taidosta. Lapsen on pystyttävä ymmärtämään lukemansa tekstin sisältö ja
osattava ilmaista lukemaansa sanallisesti, joko luetusta keskustellen tai
kirjoittaen. Myöhempinä kouluvuosina kykyä ymmärtää, tiivistää ja painaa
mieleen lukemansa tarvitaan yhä enemmän reaaliaineiden opiskelussa. Harva lapsi
tai nuori kuitenkaan oppii näitä taitoja itsestään, mutta hyvällä ohjauksella
omaksuu erilaisia strategioita kohtuullisen helposti.
Lukemisen tasot voidaan jakaa karkeasti
kolmeen tarkastelemalla lukijan aktiivisen pohdinnan määrää. Pinnallisella,
toistavalla tasolla lukija painaa mieleensä lähinnä tekstin keskeisiä
asiasisältöjä. Päättelevällä tasolla lukija puolestaan keskittyy tekstin
sanomaan tekemällä päätelmiä ja arvioimalla tekstiä eri näkökulmista. Hän
pystyy pohtimaan myös tekstin osien välisiä suhteita ja tekemään
johtopäätöksiä. Syvällisellä, arvioivalla tasolla lukija muodostaa aiempien
tietojensa ja lukemansa pohjalta uusia johtopäätöksiä ja mielipiteitä
Lukemisen tason arviointi
Lukutaitoa
on tutkittu paljon ja lukemisen tason arviointia varten on kehitelty runsaasti
testimateriaalia, diagnostista, soveltavaa ja standardoitua. Äidinkielen
opettajanoppaissa on jonkin verran seulovia testejä, tarkempaa arviointia
varten kannattaa kuitenkin käyttää lisätestejä. Luokan- ja erityisopettajien
käyttöön suunnitellut Armi - Luku- ja kirjoitustaidon
arviointimateriaalit 1 ja 2 (Marja-Kristiina Lerkkanen, Anna-Maija Poikkeus
ja Ritva Ketonen, SanomaPro) sisältävät monipuolisen alku-, väli- ja kevätarvioinnin
kahdelle ensimmäiselle vuosiluokalle.
Armi-testin osa-alueita ovat kielellisen
ymmärtämisen taidot, kielellinen tietoisuus, luku- ja kirjoitustaito,
työskentely ja motivaatio, tarkkaavaisuus, nimeäminen ja muisti.
Monissa kouluissa ja kunnissa
tehdään vuosittain oppilaille standardoitu Ala-asteen
lukutesti ALLU (Johanna Lindeman, Turun yliopisto), jonka avulla saadaan
seulottua oppilaiden lukemisvaikeuksia sekä arvioitua lukemisen sujuvuuden ja
luetun ymmärtämisen tasoa. ALLU-testin avulla voidaan tunnistaa ne oppilaat,
joilla on lukivaikeuksia, seurata vuosittain oppilaiden lukutaidon kehittymistä
ja todentaa kuntouttavan opetuksen pitkäaikaisvaikutuksia. Testistöön kuuluvat
käyttäjän käsikirja, tekniset tiedot -kirja sekä testikansio.
Lukutaidon harjoittelu ja vahvistaminenKaikenlainen kuullun
ja luetun ymmärtämistä, sisäistämistä ja muistamista vahvistava harjoittelu on
hyväksi kaikilla luokka-asteilla. Lukemisen haasteelliseksi kokevalle
oppilaalle työskentely omille taidoille sopivalla tasolla on edellytys
kehittymiselle, joten arviointiin kannattaa käyttää riittävästi aikaa. Ennen
yksittäisen oppilaan harjoituskokonaisuuden valintaa on selvitettävä, johtuvatko
vaikeudet lukihäiriöstä, hahmottamisvaikeudesta, toiminnanohjauksesta,
sanavaraston suppeudesta, tarkkaavuudesta, jännittämisestä tai jostakin muusta.
Myös luokassa yhdessä luettavien tekstien sisältöön ja sanastoon kannattaa
kiinnittää huomiota ja keskustella luokan kanssa tasapuolisesti tieto- ja
kertomusteksteistä sekä niiden herättämistä ajatuksista.
Tehokasta ja mielenkiintoista harjoitusmateriaalia
Meillä kaikilla on omaan opetustyyliimme parhaiten sopivat tavat vahvistaa oppilaidemme taitoja. Luetun ymmärtämisen harjoittelussa omiksi suosikeikseni ovat nousseet seuraavat materiaalit:
Kummi 5: Aikamatkalla - sujuvan lukemisen ja oikeinkirjoituksen harjoitusohjelma (Nina Kultti-Lavikainen, Johanna Katajamäki, Tuija Aro & Mikko Aro, NMI) keskittyy lukivaikeuksien kanssa kamppailevien lasten kuntouttamiseen. Materiaalipaketti sisältää kehyskertomuksen, opettajan oppaan, arviointi- ja seuranta-testistön, monistettavan harjoitusmateriaalin kotitehtävineen sekä lukipassin. Aikamatkan tavoitteina ovat lukemisen ja nimeämisen sujuvoituminen, oikeinkirjoituksen parantuminen, luku- ja kirjoitusinnon herättäminen sekä itseluottamuksen vahvistuminen. Oman kokemukseni mukaan materiaali sopii parhaiten 1.- 5. -luokkalaisille, sekä yksilö- että pienryhmäopetukseen. Jakson jälkeen kaikkien oppilaiden lukunopeus on kasvanut, virheet vähentyneet ja he ovat itse oppineet korjaamaan virheet kirjoituksistaan.
Kummi 1: Luetun ymmärtämisen teoriaa ja harjoituksia (Tuija Aro, NMI) puolestaan on suunnattu eri-ikäisille lapsille ja nuorille heidän lukemisen strategioidensa kehittämiseksi ja vahvistamiseksi. Kirjassa on hyvät monistepohjat ja selkeät ohjeet opettajalle. Harjoitusten tavoitteena on opettaa aktiivista suhtautumista käsiteltävään tekstiin ryhmätöitä ja yhteistä pohdintaa hyödyntäen. Itse olen käyttänyt materiaalia 1.- 8. -luokkalaisten yksityisoppilaiden sekä myös pienryhmien ja yleisopetusluokkien kanssa. Harjoitusten myötä oppilaat ovat oppineet löytämään tekstistä tärkeimmät asiat, tekemään tiivistelmiä sisällöstä ja kirjoittamaan esseetyyppisiä selostuksia käsiteltävänä olevista teksteistä.
SUhAus - Seikkailu Uhka Autiosaarella:
Luetun ymmärtämisen kehittäminen (Marja Vauras, OTUK) on tarkoitettu puhtaasti luetun
ymmärtämisen taitojen harjoitteluun. Se on ensisijaisesti kehitelty 3.-6.
luokkien oppilaille, mutta soveltuu yhtä hyvin riittävän teknisen lukutaidon
omaaville alkuopetuksen oppilaille ja myös niille 7.-10. - luokkalaisille,
joilla on haasteita lukemansa tekstin kanssa työskentelyssä. Materiaali on
erittäin monipuolinen ja harjoitukset on suunniteltu siten, että ne mahdollisimman
hyvin motivoivat yhdessä oivaltamiseen ja haluun mielekkäästi saavuttaa
lukustrategioille asetettuja tavoitteita.
SUhAus johdattaa seikkailukertomuksen
avulla lukemisen saloihin. Materiaali painottaa lukemisen avaintaitojen
hallintaa: aiemman tiedon käyttöä, pääasioiden tunnistamista, asioiden
yhdistämistä, ymmärtämisen valvontaa ja asioiden tiivistämistä. Ohjelmaan
kuuluvat opettajan kirja, tehtäväkansio, oppilaiden seikkailukirja,
sarjakuvakortit, kartat ja viisi seikkailukirjaa. Kirjoja on mahdollista tilata
lisää.
Tarina vie mukanaan
Opettajan kirjassa
on kattava teoriaosuus lukemisen strategioista, lukutaidon arvioinnista,
ohjauksesta, oppimisen tavoitteista ja erilaisten menetelmien käytöstä.
Tuntikohtaiset ohjeet ovat yksityiskohtaiset ja helposti seurattavat. Tehtäväkirjan
oppilaalle monistettava materiaali on huolellisesti valittua, sisältäen
monipuolisia ja vaihtelevia tehtäviä motivaation ylläpitämiseksi. Luettava
seikkailukirja on 87-sivuinen, A6-kokoinen oikea kirja, jonka tekstikoko ja
rivivälit ovat sopivat monentasoisille lukijoille. Itse tarina vie mukanaan ainakin
2.-6.-luokkalaiset välittömästi. Moni oppilas on halunnut lukea kirjan kerralla
loppuun, mutta lukujen välillä tehtävät harjoitukset ovat olleet ihan yhtä mielenkiintoisia.
Eri-ikäisten oppilaiden mielestä yhdessä ratkaistavat tehtävät ovat olleet
kaikkein hauskimpia.
Materiaalia on mukava käyttää nimenomaan
sen vaihtelevuuden vuoksi. Erilaisia toimintatapoja on runsaasti ja
tähänastisten kokemusten mukaan kaikki käyttäjät ovat tehneet harjoituksia
todella intensiivisesti. Joskus olemme työskennelleet kaksikin tuntia yhteen
menoon, ajankulua huomaamatta. Olen toistaiseksi käyttänyt materiaalia 2.-8.-luokkalaisten
kanssa hyvällä menestyksellä ja käyttänyt ohjelman mukaisia
harjoitusstrategioita oppilaiden kanssa reaaliaineiden opetuksessa.
"Hei, onks tästä tehty leffaa? Mä
vaan ajattelin että olis kiinnostavaa nähdä se."
Merkittävimmäksi onnistumisen edellytykseksi nousee näidenkin materiaalien kohdalla
lapsen oma halu oppia ja kehittyä. Motivointi hyvällä materiaalilla on helppoa,
mutta yhtä lailla hänen on ymmärrettävä harjoittelun tuloksena saavutettava
hyöty, jotta pitkäkestoinen ja intensiivinen opettelu tuntuu mielekkäältä.
Onnistumisen kokemukset, kavereiden kannustus ja opettajan antava positiivinen
palaute lisäävät harjoitteluintoa. Kokemukseni mukaan työskentely pareittain ja
pienessä ryhmässä on monin verroin motivoivampaa kuin opiskelu vain opettajan
kanssa tai yhteisharjoittelu koko luokan kanssa.
Vinkit käyttöön
Esitellyt materiaalit sopivat luokan-, erityis- ja s2-opettajille sekä lasten
kanssa toimiville psykologeille ja eri alojen terapeuteille. Niitä voi
soveltaen käyttää yksittäisen oppilaan, pienryhmän ja yleisopetuksen luokan
taitojen arvioimiseksi ja vahvistamiseksi.
Lisätietoa materiaaleista löytyy seuraavista osoitteista:
- Niilo Mäki Instituutti www.nmi.fi (Kummi 1 ja 5)
- Oppimistutkimuksen keskus www.otuk.utu.fi (SUhAus)
- SanomaPro www.sanomapro.fi (Armi 1 ja 2)
- Turun yliopisto www.utu.fi (Allu)
Kirjoitukseni on julkaistu artikkelina
Luokanopettaja-lehdessä 3/15.
Tekstissä on hyödynnetty mainittujen materiaalipakettien teoriaosuuksia.